Hevosen vauhtikestävyyden harjoittaminen

Sivun tulostus

Kysymys

Mitä tarkoitetaan vauhtikestävyydellä ja kuinka sitä harjoitetaan?

Vastaus

Vauhtikestävyydellä tarkoitetaan hevosen kykyä ylläpitää vauhtia eli hevosen kestävyyttä juosta aerobisella sykealueella. Vauhtikestävyysharjoittelu kehittää hevosen kuntoa ja vauhdin kestävyyttä, lisäävät hevosen suorituskykyä ja väsymyksen sietoa. Harjoitteet myös kehittävät edelleen tukikudoksia. Vähän liikkunut nuori hevonen tai varsa ei vielä tarvitse vauhtikestävyysharjoittelua.

Vauhtikestävyyttä kehitetään erilaisilla intervalliharjoituksilla, joilla syke saadaan kohoamaan ns. aerobiselle tehoalueelle. Aerobisella tehoalueella hevosen syke on korkeampi kuin varsinaista peruskestävyyttä kehittävällä tasolla, mutta kuitenkin anaerobisen kynnyksen alapuolella. Vetojen kesto on 5-15 min, minkä aikana syke kohoaa 150-180 lyöntiin minuutissa tai 70-80 % maksimisykkeestä kehitettävästä ominaisuudesta riippuen. Vetojen välillä on palauttavia jaksoja, joiden aikana sykkeen tulisi laskea lähelle 100 lyöntiä minuutissa. Rasitustasoa on aina nostettava vähitellen! Samanaikaisesti ei saa jatkaa vedon pituutta ja kiristää vauhtia!!

Rento laukka sopii myös vauhtikestävyysharjoitteluksi. Hevosta voidaan myös kahluuttaa lumessa, vedessä tai muulla upottavalla alustalla. Mäkisessä maastossa intervalliharjoitus syntyy luonnostaan. Työjaksot muodostuvat tällä tavoin kuitenkin helposti liian raskaiksi, joten maaston kuormittavaa vaikutusta ei tule aliarvioida. Muista palautus työjaksojen välillä ja huolellinen jälkiverryttely harjoituksen jälkeen!

Päivitetty 14.1.2016