Intervalliharjoittelu

Sivun tulostus

Kysymys

Minulla on 32-aikainen 8-v sh-ruuna. Viime syksyn sijoitukset olivat 3-1-1-5, ja peruskunto vaikuttaisi olevan hyvä. Nyt on ollut kuukauden tauko ja starttia suunnitellen helmikuule. Olen ajanut ruunallani seuraavanlaisia vetoharjoituksia: 6 krt 700 m, 180-190 sykkeellä. Vetojen välillä annan sykkeen palautua 105-110 lyöntiin. Verryttelen n. 3 km hölkkää ennen ja jälkeen vetojen. Vetoja olen ajanut kolmen päivän lepovälein, ja muuta ajoa en aja laisinkaan. Ruunani on tarhassa n. 12 h päivässä. Ajattelin, että olisiko minun syytä muuttaa veto-systeemiä tässä välillä, esimerkiksi ajamalla pitempiä vetoja matalammalla sykkeellä? Sillä talvella on tullut pakollista taukoa, johtuen pohjoisen Suomen kilpailutarjonnasta. En nimittäin haluaisi että hyvä kunto menisi ihan hukkaan.

Vastaus

Kunnon pitäisi säilyä tuolla harjoitusohjelmalla, mutta kilpailukauden lähestyessä lisää kestävyyttä voisit hakea pari kertaa viikossa hiukan kovemmilla vedoilla. Eli voit halutessasi joko pidentää jo tekemiesi harjoitusten kestoa eli jatkaa vedon pituutta tai lisätä harjoituksen tehoa eli tässä tapauksessa vauhtia. Älä kuitenkaan muuta molempia yhtä aikaa! Kolmen päivän lepoväli on hyvä, joten siinäkin mielessä pari kovempaa harjoitusta ei ole haitaksi. Välipäivinä voi tietenkin olla jotain palauttavia harjoituksia, kuten reippaita hölkkälenkkejä.

Kovempivauhtiset vedot voisivat olla siinä mielessä hyväksi, että syketasolla 170-190 ei hevosesi elimistössä todennäköisesti muodostu niin paljoa maitohappoa, että maitohapon sietokyky kasvaisi. Kyseessä ei tarvitse välttämättä edes olla varsinainen maksimaalinen kestävyysharjoitus, jotta lihasten maitohapon sietokykyä saadaan parannettua. 

Täältä asti on vähän vaikea antaa yksityiskohtaisempia ohjeita. Käyttämäsi valmennusohjelma vaikuttaa sijoitustenkin valossa ihan järkevältä eikä pidä lähteä muuttamaan, jos et itse koe sitä tarpeelliseksi.

Päivitetty 14.1.2016