Hevosalan toimijoiden median käyttö ja kokemukset: kooste kyselyn vastauksista

Suomen Hevostietokeskus ry:n toteuttaman kyselyn tavoitteena oli selvittää hevosalan toimijoiden kokemuksia median käytöstä ja keinoja epäasiallisten sisältöjen vähentämiseksi sosiaalisessa mediassa. Kysely toteutettiin 11.-.22.9.2025 julkisen internet-linkin kautta.

Vastaajien taustatiedot

Kyselyyn saatiin 70 vastausta. Vastaajien joukossa oli hevosharrastajia, talliyrittäjiä, hevosenomisajia, hevosalan opettajia/neuvojia, ratsastuksenohjaajia/-opettajia sekä ravivalmentajia, kengittäjiä, hevoshieroja ja eläintenkouluttaja. Vastaajista noin 15 % oli iältään alle 20 vuotiaita, neljännes oli 20-40 -vuotiaita ja loput vastaajista olivat yli 40-vuotiaita 

Median käyttö

Valtaosa vastaajista käytti sosiaalista mediaa ja internetiä. Televisiota katsoi hieman vajaa 70 % ja radiota kuunteli vähän yli puolet vastaajista. Muita yleisiä käytössä olevia viestintävälineitä olivat aikakaus- ja ammattilehdet ja sanomalehdet. Sosiaalisen median kanavista yleisimmin käytössä olivat Facebook, Instagram ja YouTube (kuva 1.). Lähes 70 % vastaajista käytti sosiaalista mediaa hevosiin tai hevosalaan liittyvien sisältöjen lukemiseen tai tuottamiseen päivittäin ja viikoittain sitä käytti lähes 30 % vastaajista. 

Kuva 1. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet käyttivät viestintävälineenä sosiaalista mediaa. 


Kokemukset epäasiallisista mediasisällöistä

Vajaa 30 % vastaajista oli joutunut itse epäasiallisen mediasisällön kohteeksi hevosharrastukseen tai -ammatin harjoittamisen liittyen ja yli 70 % oli nähnyt johonkin toiseen henkilöön kohdistuvaa epäasiallista mediasisältöä.

Itseen tai toiseen kohdistuva epäasiallisen mediasisällön kuvattiin olevan muun muassa seuraavanlaista:

  • Virheellisen tiedon levittäminen
  • Loukkaava ja ilkeä kielenkäyttö
  • Epäasiallinen ja kärkevä kommentointi
  • Kuvien ja videoiden julkaiseminen ilman lupaa
  • Asioiden irrottaminen asiayhteydestä
  • “Maalittaminen” ja “lynkkausmentaliteetti”   

Vain 13 % vastaajista oli sitä mieltä, että sosiaalisen median sisältöjen laatua valvotaan riittävästi. Vajaa puolet vastaajista tiesi, minne voi ilmoittaa epäasiallisesta sosiaalisen median sisällöstä. Loput eivät joko osanneet sanoa tai eivät tienneet. 

Konkreettisia keinoja turvallisuuden parantamiseen sosiaalisessa mediassa

Seuraavassa on poimintoja vastaajien esittämistä konkreettisista keinoista, joilla hevosharrastukseen, -ammattiin tai -yritystoimintaan liittyvän sisällön turvallisuutta voitaisiin parantaa sosiaalisessa mediassa. 

Julkaiseminen omalla nimellä:

Vastauksissa tuotiin esille, että julkaisut tulisi tehdä omalla nimellä.Turvallisuuden parantamisen keinoina esitettiin vahvaa tunnistautumista, nimettömien julkaisujen kieltämistä ja ikärajoja.

Kuvaamisesta sopiminen:

Vastauksissa tuotiin ilmi, että kuvaamiselle tulisi laatia selkeät pelisäännöt: mitään ei saa julkaista ilman kuvattavan henkilön lupaa. Yhtenä mahdollisuutena pidettiin myös kuvaamisen kokonaan kieltämistä tallilla.

Julkaisujen sisällön valvonta:

Vastauksissa toivottiin selkeitä sääntöjä ja käytäntöjä koskien sisältöjen tuottamista, jakamista ja kommentointia. Asiaton ja väärä sisältö tulisi pystyä  poistamista viipymättä. Vastaajien mukaan talliyrittäjillä olisi hyvä olla riittävästi resursseja tallin sosiaalisen median kanavassa julkaistujen kommenttien seurantaan ja valvontaan epäasiallisen sisällön rajoittamiseksi. Myös epäasiallisiin julkaisuihin kokonaan reagoimatta jättäminen esitettiin yhtenä keinona epäasiallisen kommentoinnin hillitsemiseksi. Ilman huomiota sisällön tuottaminen ei ole kovin palkitsevaa.

Mediakasvatus:

Vastaajien mukaan sekä lapset että aikuiset tarvitsisivat asennekasvatusta. Toiset ihmiset tulisi ottaa huomioon. Mediakriittisyyden kouluttaminen, avarakatseisuus ja asiallisesti käyttäytyvien henkilöiden esimerkin voima nousivat esille vastauksista. Hyvän ilmapiirin ja yhteishengen luomista pidettiin yhtenä keinona sosiaalisen median turvallisuuden parantamiseen.

 

Kysely toteutettiin maa- ja metsätalousministeriön tietämyksen vaihtoon ja tiedotukseen myöntämän yleisavustuksen avulla.


16.12.2025

 

Tuote on lisätty koriin
Tuote on lisätty koriin

Siirry ostoskoriin
Tallennettu ostoskori ladattu

[CART NAME]

Siirry ostoskoriin
Tallennettu ostoskori poistettu

[CART NAME]

OK

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeen saat tärkeimmät tiedotteemme sähköpostiisi.